9 februari 2018

De 5 ingrediënten voor succesvolle sales

Mensen Sales Tips Succes

Elke verkoper of elk sales team moet de basis op orde hebben. Als je hier niet aan voldoet, dan weet je 1 ding zeker: succesvol zal je niet worden in sales. Wat zijn de 5 basis tips voor succesvolle sales?

1. Focus

Beperk het aantal prospects. De grootste fout die je kunt maken is door met hagel te gaan schieten. Of het nu gaat om een verkoopgesprek in een winkel of een uitgebreid voorstel als een verkoper, breng focus aan in wat je doet. Straf jezelf; Missie niet volbracht? Accepteer dit niet van jezelf!

“Heb je 1 uur zitten lummelen, ga dat uur dan gewoon extra door!”

2. Structuur

Je kent dit vast wel. Je zou iedere dag tien telefoontjes willen doen, maar het zijn er uiteindelijk maar vier, omdat er van alles tussendoor komt. Of je dacht nog snel even een presentatie voor een klant te maken, maar je kunt het voorbeelddocument niet meer vinden. Zorg ervoor dat je werkt vanuit een structuur (dagritme, met een begin en een einde), zodat jij en je salesteam je aandacht geven aan waar die hoort te zijn. Accepteer het ook zeker niet als je wederom (zelf verzonnen) “belangrijke opdrachten” tussendoor laat komen. Heb je 1 uur zitten lummelen, ga dat uur dan gewoon extra door.

3. Onderzoek

Probeer verkopen als een vorm van samenwerking te zien. Ga het gesprek met je klanten eens niet aan om direct een product te verkopen. Ga eens bij je klanten langs om te horen wat hen bezighoudt en hoe zij tegen de markt aankijken. Houd je oren open, zodra je een probleem signaleert, zoom je daar op in. En doe je er wat mee. Verwerk je verkregen informatie in je verkoopmanagement-tools (zoals bijvoorbeeld SalesForce CRM), het zou werkelijk zeer knap en van hoge mate intelligentie zijn als je dit allemaal kan onthouden.

4. Realisme

Waar je in goede tijden misschien je klant maar blijft aanhoren, terwijl je weet dat hij toch niet zal kopen, moet je nu realistisch zijn. Iemand die echt niet wil kopen, moet je laten gaan. Check dus of de klant echt wil kopen. Zodra je het gevoel hebt dat een deal er niet in zit, zeg dan vriendelijk bedankt (noteer alle verkregen informatie), maar spendeer er niet teveel tijd meer aan. Op naar de volgende!

“Zorg ervoor dat je voor iedere account een kort en krachtig salesrapport maakt”

5. Plan

Nu heb je die focus te pakken en ben je goed aan de slag met je accounts, maar hoe houd je dan het overzicht? Zorg ervoor dat je voor iedere account een kort en krachtig salesrapport maakt: houd hierin de contactmomenten en wijzigingen bij. Zo kom je niet voor verassingen te staan. Planmatig werken is een must.