16 juli 2018

Vijf redenen waarom sollicitanten afhaken bij online sollicitaties

Veertig procent van de werkzoekenden is wel eens afgehaakt tijdens de sollicitatieprocedure omdat zij de procedure te ingewikkeld vond. Dat bleek uit onderzoek van Indeed. Een schokkende constatering. Wat kun je als werkgever doen om dit hoge aantal afhakers te voorkomen? Hieronder vijf redenen waarom sollicitanten afhaken tijdens online sollicitaties.

1. Onduidelijke of onvolledige vacatureteksten

Het begint al bij de functietitel. Is deze duidelijk? Weten sollicitanten meteen waar de functie voor staat? Gebruik geen interne benamingen, maar functietitels die gangbaar zijn. Vermijd al te veel jargon in de vacaturetekst. Besteed aandacht aan de functie, de organisatie, en zeker ook aan wat je de sollicitant te bieden hebt. Het moet geen eenrichtingsverkeer zijn, met alleen maar allerlei ‘eisen’ vanuit de werkgever.

2. Communicatie over de sollicitatie-procedure

In het verlengde van punt 1, geef aan hoe de sollicitatie-procedure verloopt. Volgens onderzoek van Digitaal-Werven en Multiscope haakt 22 procent van de (met name hoger opgeleide) sollicitanten af als op de website geen informatie over de procedure te vinden is.

3.Mobiel solliciteren is onmogelijk / vacatures zijn niet vindbaar via mobiel

Steeds meer sollicitanten gaan via hun mobiel op zoek naar passende vacatures. En hebben ze dan een passende vacature gevonden, dan willen ze er ook (meteen) op kunnen solliciteren. Volgens onderzoek van ManpowerGroup wil 42 procent van de werkzoekenden in Nederland dat via een app doen. Echter, dat is vaak nog niet mogelijk. Slechts 8 procent van de Nederlandse werkzoekenden gebruikt daadwerkelijk de mobiele telefoon om te solliciteren. Met maar 1 reden: het kan vaak niet.

4.Er wordt teveel gevraagd

Natuurlijk wil je als werkgever het kaf van het koren scheiden. Logisch. Dat kan wellicht al met enkele filtervragen op de website. Eindeloze vragenlijsten invullen zorgt voor afhakers. Uit onderzoek van Indeed blijkt dat bij sollicitatieprocessen met twintig vragen, 40 procent van de kandidaten afhaakt. En hoe meer vragen, hoe meer sollicitanten afhaken. Vraag dus alleen het noodzakelijke. Al die andere vragen kun je eventueel stellen tijdens een face to face gesprek of een voorafgaande screening.

5.Onduidelijke functionaliteit op de website

Een sollicitant heeft een vacature gevonden die hem of haar aanstaat. Heeft ook een positieve indruk van de organisatie. En dan? Hoe nu solliciteren? Waar is de sollicitatieknop? Is die er wel, en als deze er is, waar dan? Op veel sites is dat onduidelijk, zo constateert Rogier Thewessen (Bron:Werf&). Werkt het systeem vlekkeloos of geeft het regelmatig foutmeldingen? Waar kunnen sollicitanten dan terecht om – als ze al niet afgehaakt zijn – om hulp te vragen. Op veel sites gaat dat nog mis. De functionaliteit is er niet of werkt niet naar behoren. En vervolgens worden sollicitanten ook nog eens met een kluitje het riet ingestuurd.

Combinatie van Digitaal en Persoonlijk

Bij PARTOF combineren we het digitale met het persoonlijke. Solliciteren en delen van de vacature werkt snel en simpel op jouw mobiel. Na een druk op de sollicitatieknop heb jij snel een app-je ontvangen met de uitnodiging voor stap 1: Video Intake. Is het nog steeds leuk, dan sturen we jou direct (stap 2) het inschrijfformulier (per mail? nee natuurlijk niet. Makkelijk in de app en alvast met jouw gegevens ingevuld). Daarna volgt stap 3: training. Kortom: vaak al binnen 2 dagen ben jij aan de slag op de leukste (bij)baan van Nederland!