5 juli 2018

Direct sales: wat Bart een succesvol verkoper maakt (interview)

Bart van Belle is sinds eind februari werkzaam bij PARTOF en doet mee aan het teamleiderprogramma, waarin hij wordt klaargestoomd als leider van zijn eigen team verkopers. Zijn verkoopcijfers zijn goed en hij wordt door PARTOF gezien als high potential. Hoe komt het dat hij zo succesvol is in direct sales? In dit interview vertelt Bart hoe het is om als deur aan deur verkoper te werken en verklapt hij het geheim van de smid.

Ik ben niet heel commercieel of opdringerig, maar probeer de klant echt te helpen.

Ook zo’n leuke (bij)baan waarin je blijft leren en groeien? Check onze vacatures!

Hoe bevalt het werken bij PARTOF?

Ik zit hier nu ongeveer 4 maanden en het bevalt tot nu toe heel goed!

Deed je hiervoor ook al iets in de sales?

Nee, het salesvak is helemaal nieuw voor me. Ik had hiervoor wel een kantoorbaan, waarin ik ook veel klantcontact had. Dat vond ik toen al heel leuk.

Waarom heb je voor een baan in de direct sales gekozen?

Ik zag de vacature voorbij komen en die sprak me erg aan. Vooral de zelfstandigheid leek me leuk. Het grootste gedeelte van de tijd ben je alleen op pad en ga je zelfstandig bij mensen langs. Verder vond ik het contact met klanten in mijn vorige werk al leuk en dat komt in dit werk natuurlijk ook terug. Ik dacht dus dat dit werk goed bij me zou passen. Ook het sollicitatiegesprek was prettig.

En bevalt het inderdaad zo goed?

Ja! Wat ik heel fijn vind is dat je eerst een goede verkooptraining krijgt. Je gaat dus echt goed voorbereid aan het werk. Je leert bijvoorbeeld hoe je moet pitchen, welke vragen je kunt stellen en in welke volgorde je dat het beste kunt doen. Ook zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Ik zit nu bijvoorbeeld in een traject om teamleider te worden. De collega’s zijn ook heel leuk, die gunnen het me echt.

Je bent veel zelfstandig op pad. Zie je jouw collega’s nog wel regelmatig?

Jazeker. We starten elke dag met het team op kantoor. Dan bespreken we wat er de vorige werkdag goed ging of wat er juist minder goed ging. Daarna bespreken we wat we die dag gaan doen. Pas dan gaan we naar onze locatie. Omdat ik nu in het traject tot teamleider zit ben ik degene die alle teamleden afzet op hun locatie. Daarna ga ik zelf ook aan de slag en aan het einde van de werkdag haal ik iedereen weer op.

Ook heb ik als teamleider in opleiding elke week overleg met de vestigingsmanager, de salesmanager en de teamleider voor DELTA Energie. Zelf ben ik teamleider voor DELTA Telecom. In dat overleg kunnen we aangeven waar we tegenaan lopen met het team en dan kijken we hoe we dat kunnen verbeteren.

Jullie behalen goede resultaten voor DELTA. Wat maakt direct sales naar jouw mening zo effectief?

Je merkt dat mensen het persoonlijke aspect van direct sales echt heel fijn vinden. Iemand die met ze meekijkt en ze advies geeft. Als je dat aan de telefoon doet of via e-mail dan is dat toch anders. Nu staat er een expert bij je aan de deur, die alles heel goed kan uitleggen. Je ziet dat mensen zo sneller openstaan voor je aanbod. Ook oudere mensen, die het soms maar lastig vinden dat alles tegenwoordig digitaal is, vinden het fijn om persoonlijk geholpen te worden.

Je wordt binnen PARTOF gezien als een high potential. Wat maakt jou zo succesvol in wat je doet denk je?

Ik hoop niet dat ik nu te arrogant klink, maar dat is denk ik mijn empatische vermogen. Dat heb ik van nature en dat werkt blijkbaar goed in combinatie met de verkoopvaardigheden die ik bij PARTOF leer. Iedere situatie is natuurlijk anders. Wij leren om mee te veren, om in te gaan op de emotie van de klant. Dat betekent dat je eerst het probleem van de klant aanhoort, dit dan ombuigt en vervolgens afsluit met een aanbod. Mijn empatisch vermogen helpt daarbij. Ik ben niet heel commercieel of opdringerig, maar probeer de klant echt te helpen.

Mensen hebben vaak een bepaald beeld bij direct sales en deur aan deur verkoop. Een beeld van irritante, opdringerige verkopers. Hoe denk jij daarover?

Je hoeft helemaal niet opdringerig te zijn. Wij krijgen wel eens feedback van klanten, maar dat ik opdringerig ben heb ik nog nooit van een klant gehoord. Het is een kwestie van goed luisteren en de juiste vragen stellen. Als je dat doet kun je soms heel lang in gesprek blijven met een klant.

Hoe pak jij dat dan aan? Hoe start je zo’n gesprek?

Ik stel mezelf eerst altijd netjes voor en vertel waarvoor ik kom. We komen alleen bij klanten en voormalig klanten van DELTA, dat zorgt al voor meer vertrouwen. Dan vraag ik of ze al iets weten over de actie die nu loopt. Sommige mensen hebben daar al een e-mail of brief over ontvangen, dus die zijn al voorbereid op onze komst. Daarna volgen inhoudelijke vragen over hun huidige provider. Uiteindelijk probeer ik in het gesprek te achterhalen tegen welke problemen de klant nu aanloopt en welke behoeftes hij of zij heeft. Daar kan ik dan met mijn aanbod op inspelen.

Wat is het leukste dat je tot nu toe hebt meegemaakt tijdens dit werk? Heb je mooie verhalen?

Toevallig gebeurde er vorige week nog iets leuks. Ik was samen met mijn collega Pio. Hij liep mee in Axel om even mee te kijken hoe mijn pitch is. We waren bij een wat oudere klant (75+) en deze mevrouw had zeker interesse in het Alles-in-1 pakket van DELTA. We mochten binnenkomen om de zaken uit te leggen en te vergelijken met de huidige provider. Ze was al snel overtuigd om het product te nemen. Bij de leeftijd van 75+ nemen we altijd even contact op met de dochter of zoon of een andere contactpersoon. Puur om ervoor te zorgen dat alles echt duidelijk is en dat die personen ervan op de hoogte zijn.

Deze mevrouw belde dus haar zoon. Hij moest helemaal vanuit Terneuzen komen, maar toch was hij er al binnen 5 minuten! Wat denk je? Er kwam een politiewagen aan en er kwamen twee agenten in uniform het huis binnen. ”Nu word je gearresteerd”, zei mijn collega. Grapje natuurlijk. Toch stond ik wel even te kijken, want haar zoon was dus politieagent. Ik heb alles toen aan de agenten uitgelegd en zelfs de politie kon ik overtuigen. Alles was duidelijk en transparant. De mevrouw heeft haar handtekening geplaatst en ik heb nog even de hand geschud met de politie. Een leuke ervaring, zo op de vrijdagmiddag!

Wat is je ambitie voor de toekomst, waar werk je naartoe?

Ik heb de behoefte om door te groeien. Ik vind het interessant om steeds nieuwe dingen bij te leren en ik denk dat daar in dit vakgebied alle ruimte voor is. Ik hoef me niet te vervelen.

Hoe zorg je ervoor dat je blijft leren?

De producten die we verkopen veranderen natuurlijk, dus daar blijf je over leren. Bij PARTOF hebben we elke week een productkennis quiz, om ervoor te zorgen dat we echt specialisten zijn. Ook groei je van dit vak als persoon. Je moet jezelf goed kunnen manoeuvreren en de problemen van de klant oplossen. Je komt steeds weer iets anders tegen. Verder vind ik het heel leuk om mensen te helpen en om ze uitleg te geven. Als je iemand echt hebt kunnen helpen, dan geeft dat voldoening en energie om door te gaan. De sales gaat goed, ik verkoop veel. Ik krijg ook regelmatig leuke reacties van klanten. Dat geeft natuurlijk ook energie.

Wat zou je zeggen tegen mensen die twijfelen of direct sales ook iets voor hen is?

Gewoon doen! Als je klantcontact leuk vindt en je hebt iets met sales, dan is het zeker iets voor jou. Het is ook een hele leuke baan voor studenten.

Ook zo’n leuke (bij)baan waarin je blijft leren en groeien? Check onze vacatures!