Retail case

Focus in de retail

De uitdaging: drukte in de winkel tijdens de Black Friday actie in de Vodafonewinkel

Sinds 2011 vertegenwoordigen wij Ziggo met veel succes aan de deur. De laatste 2,5 jaar zagen we dat het verkopen via het persoonlijke kanaal lastiger werd. Daar nemen we natuurlijk geen genoegen mee! Een mooie kans om weer eens terug te gaan naar de basis en om manieren te bedenken waarmee we de juiste service kunnen bieden aan klanten en (nog) niet-klanten.

De oplossing: een extra dienst aan de 360º verkoopstrategie

Weer terug naar de tekentafel dus. Blijven pushen zonder enige vorm van intelligentie schopt de klanten en (nog)niet-klanten logischerwijs tegen het verkeerde been, maar wat dan wel? In overleg met Vodafone Retail hebben we een test gedaan in 1 van hun Vodafone-winkels. Zoals bekend is er een schitterend voordeel als klanten van Vodafone ook een dienst van Ziggo afnemen. Met de juiste focus en kennis, verkregen door het succes aan de deur, spraken wij wachtende klanten in de winkel aan over hun thuissituatie. Welke internetprovider hebben ze? Via welke provider kijken ze TV? Zo werd het wachten minder “erg” en hebben we samen alle tijd om het plezier van Ziggo bekend te maken. 

Groeien door partnership

Wij geloven in samen beter worden. Om groei te realiseren werken PARTOF en VodafoneZiggo nauw samen. Beide partijen dragen en nemen verantwoordelijkheid. We schakelen snel en bespreken wekelijks de aandachtspunten. Zo benutten we elkaars talent optimaal en komen we tot de beste resultaten. Als we terug in de tijd kijken, dan zag je vaak dat alleen de afdeling channelmanagement was aangehaakt. Nu zitten we regelmatig met marketing, customer-service en retail aan tafel. ‘En dat is keihard nodig!” aldus oprichter Chris de Leeuw. “De klant is niet gek! Zij bepalen zelf waar ze kopen en benutten hun tijd zeer efficiënt. En als provider moet je juist daar op inspringen”.

Een fantastisch resultaat

Het is natuurlijk superleuk om zo’n nieuwe werkwijze op te zetten, maar levert het ook wat op? Het antwoord is een volmondig JA. Alleen op de testdag verkochten we op 1 dag al meer Ziggo dan normaal in een hele week. Tijdens alle gekte van Black Friday opvallen met jouw actie gaat niet vanzelf. Gelukkig zijn de medewerkers van PARTOF gedreven en enthousiast. Binnen no time hadden ze een klik met de reguliere winkelmedewerkers en hun manager. Waren er even minder kansen in de winkel? Dan gingen ze gewoon buiten staan om zo de mogelijke klanten, die langs willen lopen, aan te spreken.