9 februari 2018

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet….

Tips Succes Motivatie Sales

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is….een Verkoper!

Jullie kennen ze vast wel. Ze komen langs bij je bedrijf en gebruiken de eerste 30 minuten van het gesprek om moeilijke vragen te stellen, met maar 1 doel: dat jouw koffie koud wordt. Bloed irritant! Eerst denk je nog: wat aardig, deze heer heeft interesse in mijn bedrijf. Maar al snel beginnen de vragen diepgang te zoeken (zo het lijkt, want de vraagstelling blijft oppervlakkig) en moet ik antwoord geven op: Vanwaar bent u dit bedrijf begonnen en wat zijn uw dagelijkse uitdagingen? Het lijkt wel een slecht interview waar de journalist alleen maar op zoek is naar paginavulling. Je antwoord al snel; Waarom wilt u dit allemaal weten? En na zijn antwoord kun je hem ontmaskeren….; Oh niets spannends hoor, gewoon interesse!

Nou, daar is hij dan eindelijk. Maak kennis met “de verkoper”. Jaja we weten het allemaal, het wordt je geleerd op de verkopersopleiding. Website bekijken, opening zoeken, small talk, interesse tonen, de ander centraal, koffie van de koper koud en jij lekker drinken en vooral goed luisteren. Klopt! Allemaal heel erg belangrijk, maar volstrekt onbruikbaar als je het niet oprecht doet. Zie je het al voor je in de kroeg? Je loopt op haar af en het eerste wat je zegt na je te hebben voorgesteld; Hoe kan het eigenlijk dat je hak van je linkerschoen iets langer is? Naar mijn idee kun je weinig met het antwoord in relatie tot je doel, toch?

Wees eerlijk, neem de tijd van voorbereiding om eerst jezelf er van te overtuigen dat de dienst die jij aan gaat bieden, daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor je gesprekspartner. Als je deze oprechtheid niet toont, dan ben je slechts aan het gokken of de gesprekspartner je dienst wel of niet afneemt. Wees vooral eerlijk en dan eerst naar jezelf. Je bent er om te verkopen. Daar verdien je je geld mee ( in veel gevallen extra bij een verkoop), word je voor ingehuurd door het bedrijf waar je voor werkt, je gelooft erin dat je gesprekspartner jouw dienst niet mag missen en waarschijnlijk nog het belangrijkste: Dit verwacht de gesprekspartner van je! Je kondigde immers aan de telefoon aan dat je met die reden 5 minuten van zijn tijd wil gebruiken.

Accepteer dat er meerdere verkopers zijn die wellicht dezelfde dienst aanbieden en steek al je beschikbare tijd in het opvallen en aanwezig zijn. Wellicht heb je een heéééééél klein beetje de kans om echt “vrienden” te worden met je gesprekspartner: …en stel hem dan eens tijdens één van je vele bezoeken als trouwe verkoper de vragen uit de eerste alinea.