15 mei 2018

1 jaar PARTOF_: van een lastige situatie naar een succesvol bedrijf

PARTOF bestaat deze maand 1 jaar. Tijd voor een feestje! Ik sprak met oprichter Chris de Leeuw over een jaar PARTOF. Wat is er in dat eerste jaar allemaal gebeurd en waar staat PARTOF nu? Wat ging er goed en wat waren de leermomenten?

Laten we beginnen bij het begin. Hoe kwam je er een jaar geleden op om PARTOF te beginnen?

Ik was commercieel directeur bij Ranger, een grote, internationale corporate met meerdere vestigingen in Europa. Het grootste deel was in handen van Private Equity. De afgelopen jaren ging het met name financieel goed in Duitsland en Frankrijk en het was gewoon tijd om daar de vruchten van te plukken. In NL hebben we met name van ’12 tot ’16 een goede groei laten zien, maar de laatste 1,5 jaar werd het minder. De nieuwe eigenaar van de Europese holding had geen belang bij Nederland en er werd begin 2017 besloten om de Nederlandse tak niet mee te nemen in deze verkoop. De BV moest worden ontbonden en we zouden ophouden te bestaan. Heftig natuurlijk, want ik en mijn medewerkers raakten onze baan kwijt. Toen was het aan mij: gaf ik op of ging ik op eigen benen verder? Ik koos voor het laatste. We gingen door onder de naam PARTOF en ineens was ik ondernemer. Op 1 mei ging PARTOF officieel van start, met 2 vestigingen.

Hoe was het om een bedrijf vanaf 0 weer op te moeten bouwen?

Het was natuurlijk niet altijd makkelijk. In de eerste periode kwam alles aan op het vertrouwen van het personeel en de opdrachtgevers. Ik ben er trots op dat een groot deel van het personeel vertrouwen had in mij en in wat we aan het doen waren. Zij gingen mee naar PARTOF en besloten er samen de schouders onder te gaan zetten. Ook VodafoneZiggo bleef. De resultaten waren op dat moment nog niet waar ze moesten zijn, maar ze zagen de kansen die er lagen, hadden vertrouwen in ons en wilden er voor gaan.

Wat had de overgang naar PARTOF voor effect op dat project?

De bewuste keuze om door te gaan, enorme drive en frisse wind gaf vanaf dag één een boost in de conversie. Dat gaf bouwgrond om in deze partnership door te pakken en te laten zien wat PARTOF wil zijn voor haar opdrachtgevers. We zijn toen begonnen met het project ‘Adviseurgemist.nl’. We koppelden hierbij telefoon, online en het veld aan elkaar. En met succes! Voorheen stond VodafoneZiggo hier niet voor open, maar door de frisse wind van PARTOF werden ze toch overtuigd. De resultaten zijn nu nog veel beter dan een jaar geleden. Het heeft dus vooral een positief effect gehad. De keuze om er echt samen voor te gaan gaf een energieboost.

Later werd ook Delta jullie klant. Hoe ging dat?

Delta kwam via via bij ons. Een oud-medewerker vertelde iemand bij Delta over ons en zo ging het balletje rollen. Zij wilden hun klantenbestand uitbreiden en ze kozen ons om dit voor ze te gaan realiseren. Leuk om te vertellen is dat Delta op hun balie ‘geen colportage’-stickers had liggen. Die konden mensen meenemen en op hun brievenbus plakken. Het was dus een spannende keuze voor Delta om zelf ook te gaan colporteren. We hebben ze uiteindelijk kunnen overtuigen door onze aanpak van find, inform, convert. De markt werd eerst goed voorbewerkt, zodat er niet zomaar een “irritante verkoper” aan de deur stond. Dit project loopt nog steeds en we behalen hele goede resultaten. Doordat dit kanaal helemaal niet zo vanzelfsprekend was voor Delta is iedereen hier natuurlijk extra enthousiast over.

Waar staat PARTOF nu?

We zijn een eigenzinnige partij die het anders durft te doen dan de rest. Dat zie je ook aan ons nieuwe kantoor. Het kantoor is ontworpen door Studio Mind en is echt uniek geworden. Het is stoer, industrieel en we hebben veel verwijzingen naar sport toegevoegd. De mooiste metaforen voor sales haal je natuurlijk toch uit de sport. Onderling hebben we het heel gezellig. We delen zowel de leuke als de minder leuke dingen met elkaar. We helpen elkaar groeien en dat is mooi om te zien.

Je bent voor het eerst ondernemer, hoe bevalt dat?

Het is superleuk om het helemaal op je eigen manier te kunnen doen, maar het is ook wel wennen. Bij Ranger heerste een heel andere sfeer. Daar zat ik in de top van een grote corporate en zag het personeel me ook heel anders. Een mooi voorbeeld is de lunch. Als het personeel daar broodjes ging halen tussen de middag werd ik overgeslagen. Als ‘hoge pief’ at ik waarschijnlijk toch buiten de deur. Nu komen mijn medewerkers aan mij vragen of het goed is als ze broodjes gaan bestellen. Over dat soort dingen had ik nog nooit nagedacht.

Werkt die plattere structuur beter denk je?

Ik denk dat het wel goed is om wat dichter bij de mensen te staan, dat is meer van deze tijd. Het gevaar is wel dat jezelf teveel overal mee blijft bemoeien. Als je een bedrijf wilt laten groeien, dan moet je dingen uit handen geven. Ik denk dat me dat aardig lukt. We zijn op 1 mei gestart en in augustus kon ik al 2 weken op vakantie, bijna zonder gestoord te worden. Dat kan alleen als je mensen de juiste kant op stuurt en vervolgens zelf hun verantwoordelijkheid laat pakken.

Zijn er dingen die je dit jaar anders zou willen doen?

Ik ben nog teveel het hart van de zaak. Dit jaar wil ik ervoor zorgen dat ook andere mensen binnen het bedrijf met ideeën komen. Dat het minder mijn ding wordt, maar van ons allemaal. Verder wil ik aan de talenten van mensen bouwen. We nemen hier geen mensen aan die alle skills al in huis hebben, ze moeten de juiste instelling hebben, wij leren ze de rest. Daar wil ik dit jaar meer energie in gaan steken. Dat geldt op meerdere niveaus. De mensen die het van mij leren, moeten het vervolgens weer doorgeven aan de mensen onder hen. Soms betrap ik mezelf er nog wel eens op dat ik iemand iets verwijt, terwijl ik nooit heb uitgelegd hoe het moet. Dat klopt natuurlijk niet. Als mensen het salesvak in zich hebben, dan is aan jou de taak om dat talent naar boven te halen.

Heb je al een idee hoe je dat gaat aanpakken?

Ik ben niet zo van het maken van plannen. Zodra je plan af is en je het gaat uitvoeren ben je eigenlijk al te laat. Ik neem liever direct actie. Dan kun je vanuit daar stapsgewijs verbeteren en groeien.

Wat voor acties staan er de komende tijd op de planning?

We gaan beginnen met een flexibele ploeg. Er staan daarom sinds kort ook parttime vacatures open. Daarnaast gaan we het online verleiden nog steviger neerzetten.

Als we dit gesprek op jullie 5e verjaardag weer voeren, waar hebben we het dan over?

Dan lachen we om alles wat er fout ging in het eerste jaar. Dan converteren we nog slimmer voor de klant en doen we nog meer leuke dingen met het team.

Door Marit Vervaart